Wat een uitzicht!!! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Wat een uitzicht!!! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Wat een uitzicht!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 Januari 2008 | Tanzania, Moshi

Jambo,

Gisteren ben ik met de shuttle-bus van Nairobi naar Moshi gegaan. Er zaten vooral fortuinlijke Kikuyu's in de bus, die het land tijdelijk ontvluchten, en allemaal hun verhalen hadden over de afgelopen dagen in Kenia.

De bus rijdt via Arusha en ik zat met m'n neus tegen het raampje gedrukt om bekende gezichten op straat te ontdekken. Wat me het eerste opviel in Arusha, is dat er nu stoplichten zijn! Verder zag alles er nog hetzelfde uit en speelde zelfs de gladde Chimbende nog met zijn band in dezelfde kroeg! Janneke, Manja, Nanny, ben ff kwijt wat ie ookalweer riep als wij binnen kwamen zetten?

's Middags kwam ik in Moshi aan en heb ik me via de shop van Mr. Price naar m'n nieuwe onderkomen bij Mama Mrema laten brengen (vlakbij KCMC in Shanty Town). Zij is een bestuurslid van YWCA Children Rehabilitation Center waar ik stage loop.

Het is een grote bungalow met 6 kamers. In de keuken een verrassend weerzien met de Tanzaniaanse kakkerlak van 3cm, gelukkig al dood. De huiskamer staat vol met stoelen met fluoriserend groene gehaakte kleedjes. En het is hier HEET in Moshi! Maar een prachtig uitzicht op de witte top van de Kilimanjaro! Wat een contradictie!

Mijn landlady Valeria woont achter me in eenzelfde huis en er lopen nog wat andere vrouwen rond. Valeria is een social worker en ze runt een project voor vrouwen, waarvan het kantoor ook in de compound is. 't Is een hele bijdehandte tante, ze is zelfs al een paar maanden in Hillegom geweest. Heb haar niet over haar man gehoord, maar haar enige zoon is een aantal jaar geleden verongelukt en is begraven voor haar deur in een betegeld graf met overkapping (dat is mijn uitzicht aan de andere kant).

Ik werd gelijk uitgenodigd voor het diner, gekookte bananen met kluiven. Vooraf stroopwafels uit Nederland.

Vanochtend vroeg opgestaan, want dan is het nog koel. Een paar stoelen naar buitengegooid, de kleedjes in een kast gestopt en de keuken met Vim geschrobt.
Kennis gemaakt met een aantal vrouwen van het project die me spontaan uitnodigde voor het ochtendgebed in een ruimte naast mijn huis, waar mijn overbodige stoelen weer mooi van pas kwamen...

Om een uur of 10 naar YWCA gegaan met de dalla-dalla (openbaar vervoer opgepakt als haringen in een mini-busje) en toen ik er naarbinnen liep, zag ik allemaal bekende gezichten! Er was een workshop voor alle leerkrachten nl. van de schooltjes voor verstandelijk gehandicapten, waarmee ik vier jaar samengewerkt heb! Het was zo leuk om iedereen in 1x weer te zien!
Er zijn nog 3 tweedejaars studenten ergotherapie (van de Tanzaniaanse opleiding, waarvan 1 Malawiaanse jongen).

We namen ook deel aan de workshop, en het was zo leuk om weer ge-update te worden over wat er allemaal is gebeurd in de tussentijd voor special needs education (SNE), sinds ons Terre des Hommes project is gestopt in 2006. Jammergenoeg niet zoveel. De workshop was er nu op gericht om de leerkrachten met ouders van de kinderen groepen te laten vormen, om zich samen in te zetten voor verdere ontwikkeling van SNE op de scholen.

Morgen dus nog een workshopdag en een verrassend begin van mijn stage!

• 07 Januari 2008 - 20:17

Nanny:

Hujambo Anne!
    Habari za Moshi?. Wat leuk om je bericht uit Moshi te lezen. Geweldig die gifgroene gehaakte kleedjes!. Kun je lekker stoelendans doen met jezelf... Jammer dat er binnen de SENU weinig nieuwe ontwikkelingen zijn. Erg leuk om de oude bekenden gelijk weer ontmoet te hebben. Salamia wote!!!

• 08 Januari 2008 - 21:38

Janneke:

Jee, daar vraag je me wat... Moet ik opzoeken in m´n boekie! In ieder geval al heel grappig dat Chimbende met z´n band na 6 jaar nog steeds actief is! Volhouder!

Tof dat je al zoveel bekende teachers heb gezien. En wat fijn dat de sportdagen zo op rolletjes lopen, de kinderen 3 keer in de week georganiseerd sporten, in hun tenue en dat ze volop bezig zijn met goede ontwikkelingen rondom sporten.... Maar goed, ze doen vast hun best en missen jou gewoon heel erg als hun coach! Doe de leraren de groeten!

Liefs Janneke

• 08 Januari 2008 - 21:43

Janneke:

p.s Kakkerlakken niet doodtrappen he... Zorgvuldig dood maken, anders heb je binnen de kortste keren haar kinders over de vloer. Die eitjes zijn mega sterk en komen vrij als jij er met je poezelige voetje op gaat staan... Dit ter zijde!

Ik mis de dalla dalla, kakkerlakken, gefrituurde bananen, geiten enzovoorts. Dus geniet jij er maar extra van!

• 20 Januari 2008 - 21:11

Boudine:

Hey Annabella!

ga je goed daar?
    Hier is het nieuwe jaar goed begonnen. Met oud & nieuw was ik op Gran Canaria waar Let it snow Let it snow op straat klonk terwijl de lucht strakblauw was en de kerstverlichting in de palmbomen hing. Een wonderlijke combinatie.

De afgelopen dagen met Sarah middelbare scholen bezocht in Amsterdam, volgende week weer. Zeer enerverend allemaal. Lijkt me heerlijk weer in Amsterdam te wonen als de kinderen daar straks naar school gaan.

Uh ik kan iets bestellen zie ik. Je hebt een goede aan mij: ik ben dol op bestellen! Geef Anne Kuijs extra foto- en videoruimte cadeau. Wil je dat? Ga ik zo lezen.