Afstuderen in Tanzania - Reisverslag uit Schagen, Nederland van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Afstuderen in Tanzania - Reisverslag uit Schagen, Nederland van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Afstuderen in Tanzania

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Juni 2008 | Nederland, Schagen

Hallo allemaal,

Even een bericht om je te laten weten dat ik al lekker opschiet met de studie ergotherapie en dat ik samen met klasgenoot Annemieke een afstudeerproject ga doen bij CCBRT in Tanzania van 25 augustus tot 22 december. Voorafgaand, vanaf 25 juli, begeleid ik een lodgereis in Kenia en Tanzania, en als het allemaal lukt gaan Perfect en ik ook beginnen met de bouw van een vocational training centrum voor blinden in Arusha (zie eerder bericht)!

CCBRT staat voor Comprehensive Community Based Rehabilitation Tanzania en levert medische zorg en revalidatie aan kinderen met een beperking.

CCBRT heeft twee programma’s:
• CCBRT disability hospital in Dar es Salaam, waar voornamelijk kinderen chirurgisch behandeld worden voor bijvoorbeeld klompvoet, hazenlip, spina bifida, hydrocephalus en brandwonden.
• Community Based Rehabilitation Programs in Dar es Salaam (grootste stad in Tanzania, tropische temperaturen, maar gelukkig aan de Indische Oceaan) en Moshi (provincie stadje aan de voet van de Kilimanjaro, waar ik eerder stage heb gelopen, zie andere berichten)

Het Community Rehabilitation Programma in Dar es Salaam werkt met een orthopedisch instrumentmaker en werkplaats, een ergotherapeut, een logopedist en fysiotherapeuten (het rehabilitatie team). De ergotherapeut maakt aanpassingen en mobiliteitshulpmiddelen zoals looprekjes, sta-frames, hoekstoeltjes voor kinderen die niet zelf rechtop kunnen zitten, hulpmiddelen gemaakt van papier machée en positionerings-kussens in samenwerking met een lokale timmerman, lasser en naaister. In de orthopedische werkplaats worden beugels, kunstledematen en spalken gemaakt.

De opdracht
Verbetering van sommige bestaande hulpmiddelen, en ontwikkeling van nieuwe hulpmiddelen.

Er is behoefte aan aanpassingen en hulpmiddelen
• die lokaal gemaakt kunnen worden
Hulpmiddelen die uit het buitenland komen (categorie goedbedoelde rotzooi), kunnen vaak niet makkelijk onderhouden en gerepareerd worden, en ze zijn niet afgemeten op de gebruiker.
Sommige hulpmiddelen uit het buitenland kunnen wel lokaal nagemaakt worden, maar dan is er wel een voorbeeld nodig.
• die gebruikersvriendelijk zijn
Sommige hulpmiddelen zijn thuis niet bruikbaar omdat ze te groot of te zwaar zijn.
B.v. door de slechte wegen kan de rolstoel niet overal gebruikt worden en moet het kind worden getild door de ouder en de rolstoel nog meegesleept. Als ze dan ook nog eens een zwaar hulpmiddel mee moeten sjouwen, is dat heel onpraktisch. Sommige hulpmiddelen hebben verbetering nodig in comfort en zouden meer toegespitst moeten zijn op de hulpvraag van het kind.
• die niet te duur zijn in productie
CCBRT is afhankelijk van donaties, en moet dus zeer kostenefficiënt te werk gaan.

Het betreft mobiliteitsvoorzieningen, zitvoorzieningen, hulpmiddelen voor eten, wassen, toiletgang, hulpmiddelen voor school en spel, therapeutische materialen.
Van ditalles maken we een manual wat ook door andere organisaties gebruikt kan worden.

In nauwe samenwerking met het rehab-team verwachten we dit project tot een goed einde te brengen.

We zoeken nog sponsors voor onze reis en verblijfskosten. Wie kent er bedrijven die hier geinteresseerd in zouden zijn? Wat we kunnen bieden? Naamsbekendheid, vermelding in de manual, artikelen met foto's voor nieuwsbrieven of websites. Mocht je een geinteresseerde organisatie kennen, laat het ons weten en we gaan graag langs om toelichting te geven!

• 11 Juli 2008 - 13:43

Diane En Willemijn:

He Anne,
    Diane is net terug uit Mwanza en we zitten samen foto's te kijken. En zo kwamen we ook op jou! En zijn we je gaan zoeken. Wat super dat je weer bent gaan studeren en leuk om te lezen dat je nog steeds met Perfect bent. Succes met het afstuderen!
    Veel liefs!

• 02 September 2008 - 12:22

Klaske:

Hey Anne!

Wat leuk toch dat ik telkens nog mailtjes van je krijg.

Al terugblikkend op je berichtje over je huidige stage, moest ik opeens aan de collega van een vriendin bij de TU Delft denken.

Zij zet projecten op waarbij TU studenten als stage ter plaatse hulmiddelen ontwikkelen, van lokaal materiaal. (zo heeft ze in ghana rolstoelen laten ontwikkelen bv)
    Zij is ook super goed in het vinden van sponsors.

Misschien kun je haar, als je een keer een moeilijkere vraag hebt

Blom, Esther

Twee weken verder

07 Januari 2008

Wat een uitzicht!!!
Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne