Ondertussen in Mombasa - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Ondertussen in Mombasa - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Ondertussen in Mombasa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 Januari 2008 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Allereerst voor iedereen de beste wensen!

Het was voor ons een onvergetelijke jaarwisseling!
Op oudejaarsdag was het de bedoeling dat we met de trein van Nairobi naar Mobasa zouden gaan. Maar de trein reed niet, vanwege de ongeregeldheden in het land na de verkiezingen. We verbleven 1 dag in het hotel in Nairobi waar we het nieuwe jaar dus ingeluid hebben met sterretjes en champagne.

Op Nieuwjaarsdag werd besloten dat de vier Djosergroepen met 4 trucks in convooi naar Mombasa gereden zouden worden, een rit van 500 km. Er ging een gejuich op, want iedereen had zich zo verheugd om de laatste dagen aan de Indische Oceaan te relaxen. Het werd een reis van 10,5 uur. In Mombasa werden we opgewacht door de politie die ons onder escorte naar het Reef Hotel bracht, in het noorder strandgebied.

De situatie in Kenia bleef gespannen aangezien er een demonstratie was gepland afgelopen donderdag door de verslagen oppositieleider. Deze bijeenkomst was verboden door de president, dus leger en politie zouden gaan ingrijpen als aanhangers toch naar het Uhuru Park in Nairobi zouden komen.

Mijn juniorgroep is vrij laconiek, we voelen ons veilig in dit hotel, ver van Nairobi. Maar de andere juniorgroep hebben contact met 'vrindjes' bij buitenlandse zaken en reisorganisaties. Met als gevolg stress en huilende moeders. Het was erg vervelend dat wij als reisleiders weinig informatie aan onze groepen konden geven, alleen dat Djoser er bovenop zit. We kregen vooral informatie via familie en vrienden van de groep, dus we liepen een beetje achter de wagen aan. Informatie van Kenianen is gekleurd, afhankelijk van of iemand aanhanger of tegenstander is van de president. De president is een Kikuyu en de oppositieleider een Luo, zodoende zijn de conflicten in het land vooral etnisch. Er is een kerk in brand gestoken waarbij 50 mensen om zijn gekomen! En winkels van Kikuyu's zijn geplunderd vooral in het westen van Kenia (Luo gebied) en in Nairobi en Mombasa.

Toen er afgelopen woensdag een andere Nederlandse hotelgast vertelde dat Arke Reizen een charter ging inzetten voor evacuatie van Nederlandse toeristen, wilde de 'paniek'-groep dat we contact op zouden nemen met Djoser, omdat zij ook mee willen. Enfin, het vliegtuig is er nogsteeds niet, en de situatie is weer wat kalmer geworden omdat de demonstratie in Nairobi werd afgeblazen. Er waren daar wel de nodige brandjes gesticht, traangas, waterkanon en waarschuwingsschoten gebruikt.

De situatie is nu rustig. Vanmorgen om 7 uur zijn de mannen uit mijn groep gaan zeevissen, en ik ga zo met de dames shoppen in een winkelcentrum hier vlakbij. De kids blijven lekker in het zwembad in het hotel. Vanavond hebben we een afscheids-etentje, en morgenochtend om 4 uur worden we naar het vliegveld gebracht. De groep gaat dan via Nairobi door naar Nederland en ik blijf achter in Nairobi en reis zondag af naar Moshi in Tanzania.

Bedankt voor jullie belangstellende sms-jes en emailtjes en reacties op de berichten in mijn weblog. De berichten in de Nederlandse media heeft jullie waarschijnlijk meer zorgen gegeven dan ons...

• 04 Januari 2008 - 20:24

Janneke:

Hee Kanjer!

Inderdaad, de media speelt weer een grote rol in dit hele gebeuren. Wij zijn waarschijnlijk meer op de hoogte dan jij zelf. Ik kan de bezorgde moeders dus wel begrijpen... Gelukkig vliegt iedereen morgen als het goed is weer veilig terug naar NL. Verblijf jij bij je ex collega van Terre des Hommes in Nairobi of in een hotelletje?
    Let op jezelf, maar jou kennende komt dat helemaal goed! Geef Perfect een dikke zoen van ons!
    Ik zeg 'Mambo, sema Poa!'

Blijf je volgen!

Kus Janneke

• 05 Januari 2008 - 10:30

Frits:

Hoi Anne
    gelukkig gaat het goed met je ondanks de ongeregeldheden. Moest vaak aan je denken bij berichten over de rellen.
    Groeten

Twee weken verder

07 Januari 2008

Wat een uitzicht!!!
Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne