Arusha - Mwanza 600 km - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Arusha - Mwanza 600 km - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Arusha - Mwanza 600 km

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 December 2009 | Tanzania, Mwanza

Hi,
Normaal rijdt Perfect van Mwanza naar Arusha (en zelfs nog 80 km verder naar Moshi) in 1 dag. Wij rijden van Arusha naar Mwanza in twee dagen, zodat we het rustig aan kunnen doen.

In Arusha hebben we nog tijd om Mr. Alute te ontmoeten, met wie we samen het Terre des Hommes project hebben gecoordineerd. Leuk om hem weer te zien, ondanks dat hij niet zo talkative is. Maar het brengt weer goeie herinneringen omhoog.

Nog even bij Shoprite wat proviand ingeslagen (mijn favoriete supermarkt, waar ze nu zelfs drop verkopen!) en toen rustig naar Karatu getuft. Onderweg in Mto wa Mbu bij een viewpoint gestopt om van het uitzicht over Lake Manyara te genieten! Geen flamingo's deze keer, zijn vast aan het broeden in een ander meer. Langs deze weg stikt het van de baobabbomen. Het lijkt alsof deze op de kop in de grond staan. Er is een fabel dat God bij de schepping de baobabzaadjes aan de hyena had gegeven (die niet zo slim te boek staat) en die heeft ze allemaal op de kop geplant...

In Karatu zaten we in het Safari Guesthouse waar ik ook met Djoser hotelreis kom. Hier willen we ook met onze trip in oktober 2010 overnachten, die we samen met Maria uit Groningen organiseren. Het bleek een vrij dure tent te zijn (terwijl het er zo low profile uitziet), maar prachtig gelegen met mooie tuin en dito vogels. We hebben hier onder genot van een koud Serengeti-biertje proberen uit te vogelen hoe de mobiel werkt, die ik van Jasper mee had. Een ultra-snel geval met touchscreen en toeters en bellen. Leuk speledingetje voor Perfect.

's Ochtends ontbijtje om 6 uur zodat we om 7 uur sharp voor de poort naar de Ngorongoro Krater staan. Deze krater is ongeveer 5km doorsnee en je ziet bijna alle wilde dieren in korte tijd. Er hing nog een wolkendek boven de krater en het was berekoud! We werden hartelijk ontvangen door hyena's op de weg. In en rondom de krater wonen Masai, die hun vee rustig in de krater laten grazen, ondanks de aanwezige leeuwen. Wij hebben geen tijd om wild te zoeken, want wij staken de krater gelijk door naar het aangrenzende Serengeti National Park, het mooiste van de wereld.

Je mag natuurlijk niet zo hard rijden in het park en dat kan ook bijna niet, want de weg is als een wasbord. Onze auto stuitert van links naar rechts over de weg als een basketbal. Ik rij zelf ook nog een paar uur in mijn ouwe trouwe Suzuki, hier maakt het toch niet uit of je links of rechts rijdt (daar vergis ik me nog wel eens in). Door de zware regenbuien van de afgelopen dagen, staat de weg bij Seronela onder water, dus moeten we een omweg maken. Hierdoor kunnen we nu geen leuke lodge uitzoeken voor overnachting voor de reis in oktober, dus dat moet Perfect later nog eens gaan bekijken.

Om 4 uur 's middags komen we aan bij de poort aan de andere kant van de Serengeti (Ndabaka Gate). Terwijl Perfect uitcheckt bij de parkrangers en ik een foto probeer te maken van een Kingfisher (felblauw ijsvogeltje) die een gevangen libelle knock-out probeert te slaan tegen een tak, kruipt er een brutaal aapje de auto in op zoek naar eten. Met angstaanjagende brulgeluiden jaagt een omstander de aap uit de auto. En maar blijven volhouden hier dat wij niet van de apen afstammen...

Dan is het nog 128 km naar Mwanza, ofwel 2 uur rijden over een geasfalteerde weg, waar we inchecken in het Royal Residence Hotel.

Tumefika salama!

  • 17 December 2009 - 08:35

    Tons:

    Wat is dat voor een reis in oktober, is dat ook voor outsiders. Lijkt me erg mooi. Anne we gaan naar Holland en Thailand. Kun je de mail op het andere mail-adres sturen. tonsvandenberg@gmail.com
    Graag. Prettige Kerstdagen en een onwijs goed 2010. Kus

  • 17 December 2009 - 09:24

    Marcel En Anneke:

    Hoi Anne, wat weer een feest om in zo'n mooi land te zijn. Ik kan me voorstellen dat je erg geniet. Succes verder en een heel goed en gezond 2010!

  • 17 December 2009 - 12:45

    Leny:

    lieve Anne en Perfect,

    wat leuk om te lezen dat jullie weer samen genieten van de mooie natuur en van elkaar natuurlijk. Ik vertrek morgen naar Nederland waar ik mijn trouwe makker Peer weer in de armen mag sluiten en de familie aan het kerst diner. Geniet van de volgende dagen want ik zal niet veel achter mijn computer zitten.

    veel liefs uit Jakarta en een heel goed 2010 voor jullie allebei zoen Leny

  • 17 December 2009 - 13:08

    Marion:

    leuk verslag van jullie reis Anne! Zou bijna jaloers worden, Hier sneeuwt het, heeft ook wel weer wat hoor.
    Liefs Marion

  • 19 December 2009 - 11:57

    Willemijn En Hanneke:

    Ik heb weer geluisterd naar je reis verslag .

    Willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 70905

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: