Kip het meest veelzijdige stukje vlees, VIS!! - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Kip het meest veelzijdige stukje vlees, VIS!! - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Kip het meest veelzijdige stukje vlees, VIS!!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 December 2009 | Tanzania, Mwanza

Na ons uitstapje naar Sengerema, konden we niet meer terecht in ons Royal Residence hotel, dus nu zitten we in het REMM hotel dat gerund wordt door een Mchaga. Het ziet er goed uit, ruime slaapkamers met tv, met balkon en ruime betegelde badkamer en met plafondventilator (17 Euro per nacht) of airco (20 Euro per nacht). Wellicht een goeie locatie voor de groep die in oktober 2010 naar Tanzania komt met Maria, en waarvoor we een programma hebben gemaakt van de westkust (Mwanza) naar de oostkust (Pangani).

Ook het restaurant uitgeprobeerd, drie grote ovale glazen tafels met vier stoelen elk en met een vaasje nepbloemen erop. De ober vertelde ons trots dat dit een a la carte restaurant was en duwde ons de kaart in de handen. Hierop stonden lekkere gerechten, alleen was het wel even puzzelen wat er bedoeld werd: “Arrow 25 minutes for prepalation” (de Sukuma draaien l en de r vaak om). Ik bestelde vis met ‘ remon-butel sosi’ en dat bracht even wat verwarring, want de meeste klanten bestellen de gebruikelijke kip, vis of rundvlees met patat, rijst of ugali en verder geen poespas. Na heel lang wachten kreeg ik gefrituurde visfiletstukjes met een rode saus, die ze normaal ook met vis opdienen. Toen ik dan maar om een stukje citroen vroeg, bleek dat nou net op te zijn. Leuk geprobeerd jongens! Perfect had een hele vis met patat besteld en dat was een reuze joekel. Hij eet de vis met huid en haar op en ook (en dan wacht ie even tot ik kijk) de ogen.

Nee, ik denk dat we met de groep maar een lekkere Indier gaan opzoeken. Die zitten er veel in Tanzania, want de Indiers hebben hier de middenstand in handen. Hun voorvaders zijn oorspronkelijk hier gebracht door de Engelsen om als dwangarbeiders de rails aan te leggen van Dar es Salaam en Mombasa naar het binnenland.

Heerlijk gedoucht en geslapen en om 5 uur ‘s ochtends even gewekt door een dichtbijgelegen moskee: AAAAAAAALAAAAAAAH AKBAR!!!!!

Vanmorgen hebben we na een lekker ontbijt (ik ging maar niet in op de Spanish omeret) fietsen gehuurd. Niet bij een fietsverhuurbedrijf, maar eigenlijk geleend van jongens die de fiets als taxi gebruiken. We fietsten door de bush over zandpaadjes en werden nagelachen door voorbijgangers die Dala-dala! naar ons riepen of naar mij 'mzunguuuuu! How are you?!' of 'Goodmorn teacha!'. Op de fiets zie, hoor en ruik je meer dan vanuit de auto en je hebt veel meer contact met de mensen. Je komt langs kleine huisjes met hun akkers, waar mensen even hun bezigheden stoppen om je uit te nodigen of om in ieder geval een paar begroetingen uit te wisselen. Er is zoveel te vertellen over wat je onderweg ziet, ik probeerde me voor te stellen wat een verse mzungu allemaal zou willen weten en vroeg Perfect hier en daar om uitleg. In eerste instantie lijkt alles een ongeregeld zootje op zo'n erf of akker, of waar ook in Afrika. Maar hoe meer je weet, hoe meer je het plan erachter ziet dat er wel degelijk is!

Ons doel was om een traditionele genezeres, of witch-doctor ofwel mganga, op te zoeken. Perfect is er al eens eerder met twee Amerikaanse toeristen geweest. De vrouw wees ons naar een hutje, haar praktijk, waar we plaats namen op matjes op de grond. Perfect had me al het een en ander over haar verteld, dat ze op haar 16e was begonnen en dat haar moeder ook traditional healer was. Ze vertelde ons dat de voorouders via haar lippen spreken.

In Mwanza stikt het van de witchdoctors. Sommigen vragen heel veel geld, het is big business. De meesten hebben het beste met de mensen voor en gebruiken planten, bomen en wortels om medicijnen te maken, of spreuken die ruzies kunnen beslechten of vruchtbaarheid kunnen bevorderen. Maar sommige witch-doctors misbruiken hun krachten soms ook om tegen betaling andere mensen wat aan te doen. En misschien heb je gehoord over het fenomeen dat albino’s in Afrika worden gevangen en verminkt of vermoord, omdat hun ledematen bijzondere krachten zouden hebben. Maar traditional healer is wel een geregistreerd beroep. En er is ook wel een samenwerking met de echte ziekenhuizen.

Toen we in haar hutje zaten, vertelde de mganga dat ze eerst nog een pasgeboren kind moest wassen. Ik mocht even mee. De moeder en het kind sliepen bij haar op de compound en het was gisteren geboren, de afgebonden navelstreng zat er nog aan! Na het wassen in een teiltje met water en zeep, werd het kind ingesmeerd met boter en kreeg toen nog wat talkpoeder over zich heen in de plooitjes gestrooid. Ik mocht het kind een Nederlandse naam geven, maar ik denk niet dat dat serieus bedoeld was, want in de Sukuma traditie moet opa het kind een naam geven. En als het wel de bedoeling was, dan heet het nu Frits, of Flits, whatever…

  • 19 December 2009 - 18:05

    Aretta Of Aletta:):

    deal anne
    we hebben weel elg gerachen om je velhaar.
    je schrijft geweldig!

  • 24 December 2009 - 05:56

    T Elly:

    Het is weer een boeiend relaas.Je hebt er talent voor.
    merry Christmas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 70873

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: