De opties... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu De opties... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

De opties...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 December 2009 | Tanzania, Mwanza

Voorafgaand aan deze reis heb ik sollicitatiebrieven gestuurd aan verschillende organisaties om bij hen te werken als ergotherapeut (occupational therapist, ofwel OT). Deze organisaties wil ik tijdens deze vakantie bezoeken om de mogelijkheden te bespreken.
Er is natuurlijk werk zat voor een OT, maar dan als vrijwilliger. Ik zoek een baan met een salaris en dat is veel lastiger.

In Moshi sprak ik met YWCA Children Rehabilitation Center, en daar kan ik aan de slag voor een lokaal salaris (250 Euro).

Twee dagen geleden heb ik Sumve Hospital bezocht, slechts 55 km van Mwanza, maar over een slechte weg, dus ongeveer anderhalf uur hobbelen. In dit ziekenhuis werken Dirk en Tineke, een Nederlands stel uit Sassenheim, al 3 jaar als vrijwilligers. Ik had een gesprek met twee nonnen. Ze willen wel graag een rehabilitation programma, maar hebben er geen ruimte voor en geen salaris. Ze stelden voor dat ik de Regionale Medical Officer benader met de vraag of de Ministry of Health een rehabilitatieprogramma kan starten voor de hele regio Mwanza, met outreach activiteiten naar de district hospitals (zoals Sumve). Op zich is dit wel een goed idee, alleen moet ik zelf niet degene zijn die zoiets aanzwengelt maar degenen die dit nodig hebben.
Perfect is coordinator van een kleine organisatie die community development services leveren. Hij opperde om samen met Sumve en andere geinteresseerde ziekenhuizen en organisaties zo'n aanvraag in te dienen.

Gisteren hebben we CHAWATA opgezocht, een landelijke organisatie voor en door mensen met een disability. De Mwanza tak heeft een programma opgezet, Disability Relief Services. Ze vertelden dat ze een rehabilitation programma willen starten in Mwanza town voor kinderen en hun verzorgers, door middel van outreach activiteiten naar de verschillende wijken in de stad. Ze zijn bezig met een sponsoraanvraag en zijn nog op zoek naar iemand die dit uit kan voeren samen met de rehabilitation workers in elke wijk. Ik heb goede berichten gehoord over deze organisatie en het klikte ook goed met de directrice, dus ik ga ze een sollicitatiebrief sturen.

Daarna zijn we met de veerboot overgestoken naar Sengerema waar we ook dat stuk land hebben, waar Perfect mais verbouwt en bananenbomen wil gaan planten. Er staan al drie giga mangobomen, helemaal vol met mango's!
Anyway in Sengerema is ook een district hospital waar een Nederlandse non de scepter zwaait. Ik heb haar eens in NL opgezocht toen ze voor vakantie over was.
Zij hebben geen gebrek aan een outreach programma, want ze hebben al een samenwerking met Disability Relief Services. Zuster Marie Jose verwees me door naar een andere organisatie in Sengerema die zich richten op de economische ontwikkeling van mensen met een disability. Die meneer heb ik samen met Perfect gesproken en dat was weer een vruchtbaar gesprek, een goeie partner, omdat hij ook zelf rolstoelen maakt en cornerchairs en andere devices.

In Sengerema hebben we ook de schoonfamilie bezocht. Baba mdogo (letterlijk: kleine vader, want hij is de jongere broer van zijn Perfect's vader), een gepensioneerde onderwijzer en zijn vrouw en tien (!) kinderen. Als een Tanzaniaanse ambtenaar met pensioen gaat, krijgt hij in een keer heel veel pensioen overgemaakt, duizenden Euro's, en daarna ieder half jaar 6x de helft van zijn salaris. De meeste bouwen daar gelijk een huis van, zo ook deze oom en starten kleine businessjes op.

Oom en tante hebben ook een kroeg van twee bij twee meter. Perfect en de oom zaten buiten de kroeg over mannenzaken te praten, je weet wel, en ik zat met de tante binnen te kletsen met andere gasten, die altijd reuze nieuwsgierig zijn naar waar ik vandaan kom, en hoeveel kinderen ik heb (ik mocht er wel twee grootbrengen van m'n buurman) en of NL meedoet aan de wereldcup.

Toen ik naar de wc wou, bracht tante me achter de kroeg naar een stapel stenen waar aan drie kanten een golfplaten schutting stond en de vierde zijde bond ze dicht met haar kangadoek. Vrouwen hier hurken blijkbaar niet zo diep, want de schutting hing een halve meter boven de grond. Dus m'n sjieke Fred de la Bretoniere-slippers vertoonden aardig wat spetters toen ik weer achter mijn Kilimanjaro baridi ging zitten...

Enfin, toen de kroeg helemaal volliep, werd ik door het donker naar het erf van oom en tante gebracht, waar tante inmiddels achter het vuur zat in de kookhut met haar oudste dochter. Deze dochter is geestelijk gehandicapte en heeft ook een kind (waarschijnlijk misbruikt). Er waren wat stucadoors gekomen die een van de nieuwe kamers kwamen pleisteren, af en toe vlogen de klodders specie langs. En terwijl de bok, aan de boom gebonden met 2 meter touw, een uur in de wind lag te stinken, zat ik met de andere kinderen te praten over school: moeten jullie ook eerst het schoolplein aanvegen? En de klas aandweilen? En op een akker werken tijdens schooltijd? Hoe worden de kinderen bij jullie gestraft, ook met de lineaal op de vingers?

Om half 11 's avonds kwam de pot op tafel: de mannen samen binnen en wij met de kinderen buiten rond een dienblad vol met rijst en daarop een kommetje met stukken gekookte kip en een bak ugali. Het jongste kind (3), dat om 9 uur al onder zeil lag en naar binnen was gebracht, werd er ook weer bijgesleept en op de grond gezet met een kommetje rijst tussen z'n benen en wat jus erover. De schilderijen van Breughel en Jan Steen waren niets vergeleken bij dit tafereel!

  • 31 December 2009 - 15:21

    Sophia:

    Hi Anne,

    Wat een leuke verhalen schrijf jij zeg!!
    Ik heb nog niet alles gelezen, maar het is echt genieten...!!
    Ga je vanavond ook aan de champagne? En stuur je nog een paar 'gillende keukenmeiden' de lucht in? Fijne jaarwisseling en een gelukkig 2010!

    Liefs, Sophia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 70904

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: