Het Anne Kuijs Fonds - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Het Anne Kuijs Fonds - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Het Anne Kuijs Fonds

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 December 2009 | Tanzania, Mwanza

Lieve allemaal,
Gisteren ben ik met Perfect heelhuids aangekomen in Mwanza, aan het meer van Victoria, de westkant van TZ. Over deze barre tocht dwars door Serengeti National Park wil ik in een volgend bericht verslag doen, want daar MOETEN foto's bij en die zitten nog in de camera...

Maar eerst wil ik jullie informeren over het Anne Kuijs Fonds en hoe de vlag erbij hangt.

Het AKF is opgericht door neven en nichten van mij, toen ik nog in Afrika werkte. Inmiddels zijn er ook vrienden, Djoser-reizigers, collega's en andere leuke contacten sponsors geworden. We willen een steentje bijdragen aan het schoolgeld voor een aantal kinderen. De meeste kinderen zijn van alleenstaande moeders of komen uit arme gezinnen. Ik ken de gezinnen persoonlijk van toen ik nog werkte in Kenia, Malawi en Tanzania. Inmiddels draagt het AKF bij aan schoolgeld voor 21 kinderen.

Omdat ik er zelf niet meer woon, heb ik drie vrienden gevraagd om als 'AKF-agent' te fungeren: Joseph Karicho in Kenia, Jessie Chipagala in Malawi en Clara Kanza in Tanzania. Zij sturen ons jaarlijks een aanvraag voor het schoolgeld en dat maakt Annelies Droge dan naar hen over, waarmee schoolgeld (voor kostschoolkinderen), maar ook uniform, schoenen, schooltas en schoolbenodigheden voor die kinderen wordt bekostigd.
Lagere schoolkinderen kosten ongeveer 50 Euro per jaar, middelbare schoolkinderen (vaak op kostschool) 500 Euro per jaar.
Van het overgemaakte bedrag krijgen we dan de 'bonnetjes' opgestuurd door de agent, en soms briefjes van kinderen of hun ouders. We proberen twee keer per jaar een Nieuwsbrief te maken, die we rondsturen aan iedereen die op de mailinglijst van het AKF staat. Je kunt je hiervoor opgeven bij:annekuijsfonds@xs4all.nl.

Anyway, het afgelopen jaar ben ik vooral bezig geweest met de fundraising van een ander project: de bouw van een vocational training center voor blinden in Arusha, wat Perfect coordineert. Toen Perfect in Nederland was in oktober en november '09 heeft hij ook fundraising gedaan voor schoolgeld voor studenten aan de College for Tourism in Mwanza, waaraan hij als gastdocent lesgeeft over de Tanzaniaanse cultuur. De missiegroep van de kerk in Schagen, en het CIOS en twee scholen uit Goes hebben hier bijvoorbeeld aan bijgedragen.

Ik ben dit jaar niet in Afrika geweest voor Djoser en heb daardoor minder contact gehad met de families. Er was geen voldoende info om een nieuwsbrief te vullen. We merken dit gelijk aan de donaties, die minder waren dit jaar. Gelukkig hebben we onze vaste donoren (suikertantes en Sugar Daddy's!), die maandelijks een bijdrage overmaken.

Om kort te gaan: er is nu 1500 Euro in de AKF-kas, terwijl we 2500 Euro jaarlijks nodig hebben.
Het nieuwe schooljaar begint in januari 2010, dus we krijgen nu de aanvragen binnen. We kunnen deze aanvragen nu niet helemaal honoreren en dat is natuurlijk een tegenslag voor de ouders, die dan zelf ergens anders geld moeten vinden. Zij zijn hierover al ingelicht, maar misschien kunnen we toch op de valreep nog wat fondsen werven, middels deze oproep.

Als je wat wilt bijdragen, maak het dan over op rekeningnummer 9359677 t.n.v. Anne Kuijs Fonds, Houten.

In januari ontvang je dan weer een mooie nieuwsbrief!

Bij voorbaat dank!

  • 14 December 2009 - 11:13

    Marjan:

    Hi Anne,

    'k Zal flink gaan lobbyen tijdens de Djoser Junior Kerstreis Tanzania binnenkort!!
    Liefs, Marjan

  • 14 December 2009 - 19:13

    Tons:

    Nou Anne dit snijdt er in, in het hart bedoel ik. Misschien kan ik wat vriendinnen warm maken voor het project, door dit door te sturen en ook daadwerkelijk wat te doen. Het is het proberen waard.

  • 14 December 2009 - 20:20

    Marion:

    Anne, ik ga je mail ook aan familie en vrienden doorsturen, het moet ons toch lukken met z'n allen om nog 1000 euries bij elkaar te scharrelen?!

  • 15 December 2009 - 07:37

    Katinka:

    Hoi Anne,
    wat heerlijk om je verslagen te lezen. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je voelt alsof je weer thuis komt. Natuurlijk gaan wij je fonds steunen en als collega's van Sportservice Schagen zullen wij onze bijdrage leveren om een kind naar school te kunnen laten gaan.Fijne feestdagen gewenst vanuit een ijskoud Schagen.

  • 15 December 2009 - 09:09

    Hanneke:

    Groetjes van Willemijn

    Dank je voor de leuke kertsattentie van jouw en je moeder .
    Willemijn en wij allemaal wensen jouw met Perfect goede feest dagen en ook alle andere mensen die met jullie deze dagen doorbrengen

    groetjes Willemijn en al het personeel van het Skagerrak

  • 15 December 2009 - 14:04

    Anne Marie:

    Ha Anne,

    Zaterdag heb ik het jaarlijkse Kerstdiner met de rechtenclub.Ik zal een goed woordje voor jouw fonds doen en zelf zelf alvast een bijdrage overmaken.Succes!
    Anne Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 4332
Totaal aantal bezoekers 70906

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: