Which is which? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Which is which? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Which is which?

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 December 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

En daar ben ik weer! Waar? In Tanzania. Lekker om hier weer te zijn, maar wel heel broeierig in Dar...

Door Joan en Gabriel afgehaald van het vliegveld. Joan, is een Tanzaniaanse vriendin die ik sinds 2002 ken via Willem Vriend, want die heeft samen met haar in Zuid-Afrika gewerkt in het SCORE sportproject. Joan is nogsteeds sportlerares op een Aga Khan school (Indiaase school voor wat rijkere kinderen), maar ook President van de Tanzaniaanse Boksbond, dat je 't maar ff weet!
Ze is een moderne jonge vrouw, alleenstaande moeder met 3 kinderen, nadat haar man haar 4 jaar geleden in elkaar heeft geslagen. De scheiding is er nogsteeds niet door.

We zijn op stap geweest met haar nieuwe vriend Gabriel en haar zus Clara (een hele knappe meid, brains and looks). Clara werkt op het Ministery of Labour, waar ze eigenlijk een soort ARBO-inspecteur is. Maar de rapporten die zij en haar collega's schrijven, worden niet behandeld door hun baas, want die zit zoveel mogelijk in seminars en maakt snoepreisjes. Daar ontvangen deze ministry officials dan sitting allowance, of 'per diems', dus dat zijn extra inkomsten. Dus doen Clara en haar collega's maar andere klusjes op kantoor... en ontvangen ze maandelijks hun salaris. Bovendien is hun eigen kantoor zelf ook niet echt ARBO-proof, dus wat kunnen ze andere bedrijven nou opleggen.

Een paar weken geleden hebben Joan en Clara hun vader verloren aan een hartaanval, en ze wilden naar zijn huis om zij spullen uit te ruimen en het huis schoon te maken. Heel Afrikaans hoe zoiets gaat: Ik wilde eigenlijk wel mijn eigen gang gaan in Dar, maar zij wilden graag dat ik meekwam. Dus eerst met z'n allen mijn dingen afgehandeld in town, en toen naar hun ouderlijk huis. Maar op weg naar huis gingen we bij een vriendin aan die voor Save the Children werkt, een Engelse ontwikkelingsorganisatie. Gabriel en ik werden achter de tv gezet, terwijl zij iets moesten bespreken. Joan wil nl. solliciteren als programma coordinator bij Save the Children. Ondertussen kreeg ik de huwelijksfotoboeken in mijn schoot geworpen. Yeah, huwelijksfoto's!
Uiteindelijk mochten we natuurlijk niet weg zonder wat bij haar te eten. Pilau met kippenkluiven en een romige mix van gestampte pinda's met gestampte kleine witte bittere aubergine.

In het ouderlijk huis was hun broer aanwezig en had ook een middagmaal staan: ugali met buffelvleesstoofpot. Daar moesten we voor ons goed fatsoen ook wat van eten. Smaakte ook goed!
Daar werd ik weer voor de tv geplant met twee neven, Gabriel was 'm intussen gepeerd, die had eieren voor z'n geld gekozen... Ik heb de neven toen op flesjes bier en frisdrank uitgestuurd. De meiden waren vrij snel klaar met hun verplichtingen, de rest moesten de broers maar doen. Toen werd het toch nog gezellig.

Wat ik me in zulke situaties altijd afvraag: Waarom willen ze dat ik mee ga? Denken ze dat ze mij een plezier hiermee doen of is het andersom?
Dit zijn dingen waar ik lastig mijn vinger op kan leggen, en misschien moet ik dat ook maar niet willen.

's Avonds hebben we de kinderen mee uiteten genomen bij zo'n fastfoodtent waar zo'n gezellig springkasteel buiten stond.
Morgenochtend (maandag) moet iedereen weer naar school en vertrek ik met de bus naar Moshi.

  • 10 December 2009 - 11:31

    Bärbel En Fons:

    Hallo Anne, wat lief dat je nog steeds aan ons denkt en ons mee laat genieten van je reisverslagen !!! :) Hoe is het met jou en met alles (opleiding al afgerondt?) Hoe lang blijf je daar ? Ik ben nu al benieuwd naar je nieuwe verslag !! Het gaat je heel goed, blijf gezond en doe de groeten aan Afrika :))

    veel liefs Bärbel, Fons, Tim en Tom :)

  • 10 December 2009 - 11:41

    Aletta:

    Hi Anne,
    goed om van je te horen! Fijn te lezen dat je weer in good-old-Afrika bent!
    Een heel goede tijd en we blijven je verslagen lezen.
    Veel liefs Aletta

  • 10 December 2009 - 13:06

    Marianne Rombout:

    Hallo Anne,

    Ik vroeg mij al af waar je zou uithangen op deze wereldbol. Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat.

    groetjes Jan en Marianne, Tim, rick en Sander

  • 10 December 2009 - 13:24

    Nina:

    Hoi Anne,
    Het was super om je vorige week bij de DCDD te zien. Leuk om je verslag te lezen. Keep on writing!
    Heel veel succes daar!!
    Groetjes,
    Nina

  • 10 December 2009 - 17:13

    Tons:

    Wauw, wat zal je het lekker hebben. Lekker in je eigen omgeving, met je eigen gourmet schotels en ik heb zòn idee, wat voor een programma`s zij op hun t.v. hebben. Ga je al gauw aan het gidsen? Wij gaan wat eerder naar Holland, want Anthony en Oenisa komen voor de Kerst naar Holland toe, dan gaan ze weer gelijk met ons mee naar Thailand. Leuk met all the family onder de boom. Geniet er van, groetjes Tons

  • 11 December 2009 - 22:22

    Elly Stols-krijger:

    Hallo Anne, met het lezen van je verhalen komt alles weer naar boven.Een heel goed gevoel.Toevallig of niet hadden Margriet en ik het van de week nog over je.Dat we eigenlijk geen contact meer met elkaar gehouden hebben.
    Zomer van 2008 was iets heel bijzonders voor ons. Maar ja, je weet, het leven gaat door. Dit jaar met mijn zussen,broer en schoonzus en Wim natuurlijk naar canada geweest,rondgetrokken met een camper, was ook heel bijzonder.
    Met Margrietje ook alles goed.Van de week nog een filmpje gepakt en ze na nam me daarna uit eten voor mijn verjaardag.
    Nou lieve meid(want dat vinden wij)heel veel geluk, en mocht je eens in Nederland komen, ben je altijd welkom.
    Gr Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 70899

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: