Een week op adem komen in Arusha... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Een week op adem komen in Arusha... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Een week op adem komen in Arusha...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Augustus 2008 | Tanzania, Arusha

Na de Djoser reis verbleef ik een paar dagen bij Leny en Peer in Nairobi waar ik bekenden heb opgezocht, o.a. Joseph Karicho (onze ‘AKF-agent’ in Kenia) en Peter Serry met wie ik heb gewerkt in het vluchtelingenkamp in Kenia. Leuk om hem en z’n familie weer te zien en herinneringen boven te halen. ‘Kawatja! How are you!’ Hij heeft een hernia operatie in Nederland ondergaan en een week gerevalideerd bij mijn ouders toendertijd. ‘Titus, op je plek!’ Hij is later een trainerscursus gaan doen bij de KNVB en geeft nu cursussen over de hele wereld. Ze hebben drie kinderen.

Aansluitend was ik een week met Perfect in Arusha.
We zaten in een guesthouse in Sakina, nog voorbij Triple A, dus eigenlijk dichtbij waar we eerst woonden. Perfect was druk met de bouw van het vocational training center, dat bijna af is. Ik heb foto’s ervan op deze pagina gezet, waar de progressie goed te zien is. De geit die op de laatste dag gekocht werd en op de foto aan de boom gebonden staat, was voor de werkers, om te vieren dat het werk gedaan was. Hij werd ter plekke gekeeld en van z’n jassie ontdaan (nyama choma=geroosterd vlees). Het gebouw moet nu drogen en krijgt dan nog een likkie verf en het houtwerk moet nog gelakt. We verwachten iemand van Wilde Ganzen die in september langskomt, dus dan moet de klus geklaard zijn en de verf droog!

Zelf ben ik bekenden op gaan zoeken bij YWCA Children’s Rehabilitation Center in Moshi, waar ik stage heb gelopen. Het was leuk om m’n collega’s weer te zien en de kinderen en Clara Kanza (onze ‘AKF-agent’ in Tanzania) die hier ’s middags lesgeeft. Ik viel met m’n neus in de boter, want ze zijn naarstig op zoek naar ergotherapeuten omdat Anthony en Brenda allebei weggaan. Dus Sister Mary staat er nu alleen voor. Anthony gaat werken op de school voor ergotherapie en Brenda wordt fulltime moeder. Ik kan er terecht zogauw ik ben afgestudeerd, we hebben afgesproken per 1 maart. Na een half jaar ervaring opdoen in Moshi willen ze dat ik in Mwanza, ook onder de vlag van YWCA, een Children’s Rehabilitation Center ga openen. Dit is precies wat ik voor ogen had, dus ik ben heel blij met dit aanbod! Maar we moeten nog wel een sponsor vinden.
Tijdens mijn Djoser reis heb ik wel eens iets verteld over het Anne Kuijs Fonds (AKF) en zo twee dames bereid gevonden om Francesca te sponsoren, een meisje met spina bifida en een waterhoofd, die ik ken van een therapeutic week bij YWCA. Ze woont bij haar oma, die geen inkomen heeft. Toch mooi dat ik door mijn werk zo in de gelegenheid ben twee werelden met elkaar te verenigen.

Ik ben in Arusha langsgeweest bij Sibusiso om foto’s te maken van adaptive devices die ze op de therapie afdeling gebruiken. Helaas was Atty zelf in Nederland, dus die heb ik niet gezien.

Ik had ook Mathias en Simon gevraagd om naar Arusha te komen om met hen de plannen te bespreken voor hun opleiding. Dit zijn twee blinde/slechtziende jongens uit Katesh die via het AKF werden gesponsord door vrienden van Boudine tijdens hun middelbare schooltijd. De sponsors gaan nu ook de universiteit voor ze betalen, wat natuurlijk een geweldige kans is voor die jongens, én welverdiend trouwens, want ze zijn superslim. Mathias en Simon willen graag de opleiding Speciaal Onderwijs volgen in Lushoto die drie jaar duurt. Schoolgeld, accommodatie, eten en boeken kosten 2000 Euro per jaar per persoon. We hebben de jongens ook meegenomen naar het vocational training center. Toen Perfect met die jongens ’s ochtendsvroeg vertrok naar Mwanza, pakte ik de bus naar Dar es Salaam (12 uur rijden)...

  • 30 Augustus 2008 - 19:58

    Mariette:

    He Anne,
    Gaaf meid dat je planning zo voorspoedig verloopt. Toeval bestaat soms niet, het moet dan gewoon zo zijn...
    Mooi ook om te zien dat jullie zulk goed werk verrichten, met zo'n training centre. Geweldig!

    Trouwens zijn Annemieke en jij al begonnen met het afstuderen, enne de startnotitie??? Tonny en ik zijn er nu hard mee bezig, maar dat valt nog niet mee ;)
    In ieder geval heel veel liefs vanuit Gouda.
    Groetjes, Mariette

  • 31 Augustus 2008 - 17:32

    Willemijn En Hanneke:

    Hallo Anne

    Ik ben vandaag met mama naar de markt geweest en toen ik thuis kwam waren er pannekoeken.En je weet die vind ik lekker.Alles is vandaag oke dat zeg ik al 3 keer vanavond .Anne veel plezier en ik laat samen met Hanneke gauw weer wat van me horen.

  • 01 September 2008 - 08:01

    Jan Van Der Meulen:

    Anne,
    Goed om van je te lezen; lekker voor je, die baan in Moshi. En van je Mwanza plannen hoor ik graag nog een keer.
    Het goede!!!
    St. SINTAN

  • 12 September 2008 - 14:22

    Marianne Rombout:

    Hoi Anne, Wat top dat je daar kan beginnen in maart. Je wordt beloond voor al je inzet!!
    Fijn voor Perfect dat ook zijn project goed verloopt.

    Leuk om over je leventje op de hoogte te blijven.

    Groetjes Marianne Rombout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

Recente Reisverslagen:

20 December 2008

Home sweet home

19 Oktober 2008

Op de helft...

31 Augustus 2008

Op plaats van bestemming

30 Augustus 2008

Een week op adem komen in Arusha...

11 Augustus 2008

So far so good...
Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 70808

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: