Zomaar een zaterdag in Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Zomaar een zaterdag in Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Zomaar een zaterdag in Mwanza

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Februari 2011 | Tanzania, Mwanza

Het is zaterdagochtend 10 uur, ‘k heb lekker uitgeslapen tot 8 uur en nu wordt er hard gewerkt in en om het huis. Leonarda (wasmachine op ugali, zou tante Monique zeggen) is het wasgoed van de reis (met ma en Kees) aan het wegwerken. Ze staat in de douchecel voorovergebogen over emmers, als een bezetene te wassen. Daarna dweilt ze het hele huis voorovergebogen en dan is ze klaar. Ze werkt hard en snel, maar ik krijg soms de zenuwen van haar, omdat ze zo’n schelle, harde stem heeft. James daarentegen mag ik erg graag, hij staat nu in de tuin te schoffelen en heeft weer één en ander geplant in de moestuin. De okra en koriander die hij twee weken terug heeft gepland, zijn niet aangeslagen, mede dankzij het geravot van de drie honden die rond mijn huis hangen. Alleen de mchicha (postelein), chinese kool en aubergine komen op. Zelf heb ik de hut geveegd en wc’s al schoon. Ma had een netbook voor me mee, die ik heb gekregen van Maria, omdat er na de oktober 2010 reis nog wat geld over was. Maria en ik hadden samen deze reis georganiseerd voor een groep van 10 Nederlanders. Nu kan ik dus lekker thuis werken (reisvoorstellen maken en mailen). De verbinding die ik hier heb met m’n dongel is zeer slecht, dus Skypen gaat met horten en stoten, dus niet erg aantrekkelijk.

’t Is inmiddels 12 uur en Leonarda staat nogsteeds voorovergebogen te wassen! Een stoel of kruk wil ze niet, dat is voor luie vrouwen! Ik zeg dat ik haar nog wel spreek als ze later een klein voorovergebogen oud vrouwtje is met rugklachten, maar dat lacht ze vrolijk weg.
Er zijn ook al diverse verkopers langs gekomen: kleine gedroogde vissies (daga), grote gedroogde vis mét vliegen (eentje gekocht voor een Euro, want die kan Perfect lekker klaarmaken), kilootje varkensvlees (met huid en haar, deze week maar overgeslagen…).

Ik woon in een buitenwijk van Mwanza, als je van de hoofdweg afslaat is het nog een kwartier hobbelen over een dirtroad naar mijn huis. Het huis met 2 slaapkamers, 2 douches en 2 toiletten maakt deel uit van een Vinex-wijk met allemaal dezelfde huizen, en wij huren het voor 1000 Euro per jaar. Het huis is kwalitatief in slechte staat, zo nu en dan valt er een brok uit de muur, waterleidingen lekken en toiletten spoelen niet lekker door, maar ik voel me hier heel goed. Er is een tuin voor en achter met een paar mango-bomen. Ik heb een leuke Tanzaniaanse buuf, Devota, en verder is het lekker rustig op de buurt. Echt een dorpsgevoel. Ga lopend naar de buurtsuper, zoals Kees het kleine winkeltje noemde, er is een klein kroegje vlakbij, ik haal ergens verse melk, en groente koop ik bij kleine kraampjes van buurtgenoten, die zo wat bijverdienen. ’s Avonds zit er een uil te oehoe-en in de mangoboom. Af en toe hoor ik ’s nachts hyena’s die huizen in de heuvels met rotspartijen in de verte. Al met al een vredig bestaan hier in Mwanza. Als je het zelf eens mee wil maken: karibu sana!

Zal jullie binnenkort ook informeren over mijn baan in Bugando Medical Center.

Liefs, Anne

  • 12 Februari 2011 - 12:08

    T Ante Elly:

    heel fijn om weer een bericht van je te lezen.Goed,dat je je happy voelt in je stulpje.Het ziet er ook leuk uit.Ben benieuwd naar je verslag over je werk.Heb jij zelf een auto ?Is Perfect handig ? Heeft de vis gesmaakt ?
    Later meer over ons ,stoffige Europeanen. Lfs T Elly

  • 12 Februari 2011 - 13:10

    Gerrit Preijde:

    Hoi Anne! Leuk verslag, blij dat je je draai hebt gevonden.

  • 12 Februari 2011 - 14:31

    Hans Snikkers:

    Hallo Anne en Perfect
    Leuk verslag van jullie,je moeder is weer veilig in schagen aangekomen.Wij zijn even naar Curacao geweest,geen stress meer?
    Het ga jullie goed en tot mails.

    Lieve groet Sipkje en Hans

  • 12 Februari 2011 - 22:01

    Astrid:

    Hi Anne, via de facebook van Boudine kom ik bij jou in Mwanza. Is dat grappig! De laatste keer dat ik je bij toeval zag was in Schagen op straat.. hoe lang is dat alweer geleden? Je bent dus weer terug naar Afrika en als ik zo zie en lees wat je doet begrijp ik dat goed!
    Heel veel geluk de komende tijd met je huis, je werk en je liefde,

    groetjes

  • 13 Februari 2011 - 00:56

    Tons:

    Hai Anne
    Goed weer eens wat van je te horen.
    Leuk huis, ziet er goed uit. Woont Perfect daar ook?
    Enne wat die uitnodiging betreft, graag!
    Ikzelf zit nog in Thailand, ook niet verkeerd. Maar Donderdagavond vlieg ik weer terug naar Frankrijk, met een tussenstop in Amsterdam.
    Als ik jouw belevenissen van de dag lees, klinkt het bekend in de oren. Zelfde buurtsuper, iets andere samenstelling neem ik aan, het voedsel is hier iets kleurrijker, zoals je weet.

    enne hetzelfde geldt voor jou, kom weer eens langs

  • 13 Februari 2011 - 08:42

    Janneke:

    Hee lieve Anne,

    Als een god in Mwanza, wauw. Heb weer erg moeten lachen om je vis en vlees (vliegen en huid en haar) Zo bekend!! Wat heb je het goed daar! Ben heel benieuwd naar je werkzaamheden. Hoe is het met Perfect? Wat doet hij zoal in het dagelijks leven? Kreeg pas nog een mailtje van Ayubu uit Arusha (die knappe dove neger :))

    Ik ga eens serieus overleggen met Joep om jou kant op te komen. Wat lijkt me dat super.
    Heb je ook weer een masai met pijl en boog voor de deur zitten of is dat niet nodig in je wijk?
    Geniet van de zondag en heel veel groetjes voor jou en Perfect!

    Liefs Janneke

  • 13 Februari 2011 - 10:13

    Margriet:

    Ha Anne wat leuk weer eens van je te horen, zo blijven we op de hoogte van je Tanzaniaanse avonturen. De reis van een paar jaar geleden, ben ik niet vergeten. Wat een heerlijke vakantie was dat. Kan me bij jouw verhalen nu heerlijk wat voorstellen. veel liefs Margriet

  • 13 Februari 2011 - 11:29

    Denijs :

    Hi Anne

    Leuk om te zien dat t zo goed met jullie gaat.. Vrijstaand huis in de buitenwijk... Toe maar ;-)
    Senne vraagt of masai kinderen ook speren en pijl en boog hebben, dan komt hij graag een keer spelen.
    Groeten aan perfect en mams
    Grt
    Denijs

  • 13 Februari 2011 - 13:05

    Manja:

    Ha lieve Anne,

    Wat knus om te lezen hoe je nu woont zo samen met Perfect! Het klinkt heerlijk vredig zoals jullie daar leven.
    Kan je in dat kroegje ook lekker dansen? Ik zie het jullie zo doen:) Ik vind het leuk om wat van je te lezen! Zo mooi, ook in dit verhaal weer, hoe jij je hart volgt! Groetjes aan Perfect!

    liefs Manja

  • 14 Februari 2011 - 10:24

    Sebas:

    Geweldig verhaal weer Anne! Wat een leventje. De tuin staat ook lekker in bloei zie ik. Kijk uit naar het verhaal over je baan. X, Sebas

  • 14 Februari 2011 - 19:44

    Katinka:

    ha die Anne,
    Zomaar een dag schrijf je, maar voor ons heel leuk om een idee van jullie dagen daar te krijgen hoor! ben erg benieuwd naar je ervaringen met je werk. Hoop je moeder even te spreken nu ze terug is en de verhalen over de reis te lezen. Groet aan jullie van het Sportservice Schagen team!

  • 16 Februari 2011 - 21:17

    Fréderique:

    Hi Anne, wat leuk te lezen. Is het Tante zittend op de veranda, of ben jij het? Het ziet er grappig uit, en fijn dat je je daar goed voelt. Tot spoedig een lange mail, groet Fré

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mwanza

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 70872

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: