Zis is Afrika - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Zis is Afrika - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Zis is Afrika

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Februari 2011 | Tanzania, Mwanza

Vorige week was er 6 dagen geen water. Lastig! Ik had Leonarda afgezegd, want wou m’n spaarzame water niet verbruiken aan wassen en dweilen. Ook de groenten in de moestuin moest het even ontgelden, behalve de pasgeplante passievruchtenplanten. Langs de weg liepen vrouwen en meisjes met 20-liter emmers water op hun hoofd, alsof het niks is. James, de werkeloze tuinman, tipte me dat er een jongen rondsjouwde met een fiets beladen met 5 stuks 20-liter jerrycans water, die hij verkocht voor 20 cent elk. Maar deze jongen bleek het zo druk te hebben met bestellingen, dat ik wat anders moest verzinnen. Op mijn gangetje naar de slager, raakte ik aan de praat met een buurvrouw. Zij hield weer een andere buurman aan die me wel kon helpen met water. Ik haalde de auto en lege emmers en hij bracht me naar de waterbron waar het voor 12 cent per emmer wordt verkocht. Even uit de brand. Maar het is natuurlijk geen pretje. Alleen al het doorspoelen van de wc kost een halve emmer. Je wordt wel een kei in waterbesparend afwassen en meer malen gebruiken van hetzelfde water: eerst je haar wassen uit een teiltje, dan de wc schoonmaken met dat teiltje en dan een lekker kopje koffie zetten…

Gisteren hadden we een vrije dag, want het was Maulid, een Islamitische feestdag. Had ik al verteld dat we in Tanzania van twee walletjes eten? Haya, heerlijk dus zo’n onverwachte vrije dag, Leonarda kwam weer wassen en dweilen en ik had twee nichtjes van Perfect te logeren, Angel en Sayuni. Toen ze hun moeder belden, zei Angel: we gaan hier onder de kraan die regen geeft! Dat vonden ze prachtig! Ik vraag me nu ineens af of ze wel begrepen hadden dat je moet zitten op de wc en niet er op hurken… Ze waren ook niet gewend om aan tafel te eten. Zaten er ver vanaf en lekker te morsen. Verder hebben ze twee dagen zitten tekenen en kleuren (ook met papier op schoot ipv op de tafel), de auto van tante gewassen, hun school uniformpjes gewassen en de moestuin bewaterd. Gistermiddag was ik uitgenodigd door Perfect om les te komen geven op de College for Tourism. Twee uur staan praten over de taken van de tourleader. Ik had mijn notes niet kunnen uitprinten, dus was heel blij dat ik mijn notebook voor mijn neus kon zetten. Wat een genot! Kreeg leuke vragen en antwoorden en ik ga zaterdag weer om het verhaal af te maken en notes uit te delen. Na de les zongen de studenten een lied met zo’n voorzinger om me te bedanken. Perfect vertelde net dat de studenten na afloop hadden gezegd, dat ze voor het eerst het Engels van een mzungu hadden kunnen verstaan…

Vanmorgen de meisjes in hun school uniformpjes meegenomen naar de stad, en bij school afgezet. Daaronder droegen ze hun nieuwe bikini’s, die Boudine met haar actie: ”Alle kinderen in Mwanza naar het zwembad!” had meegegeven aan mijn moeder. Ook al is het niet decent om je hier in een bikini te vertonen, het is natuurlijk wél een leuk setje ondergoed! Ze hebben ook badpakken gekregen en die gaan we zondag uitproberen in het zwembad van de internationale school.

Op het werk kwam vandaag een vader met zijn zoontje Julius van 5 (met cerebrale parese en prachtige ogen) voor therapie. Heel apart, want het zijn altijd de moeders of oma’s die met de kinderen komen. Maar hij kwam uit Musoma, 5 uur van Mwanza en zijn vrouw en jongste kind waren thuis gebleven. Hij blijft hier twee maanden voor de therapie voor zijn kind. Hij was een beetje zenuwachtig, lacherig en zei ‘ja’ op alles, al voordat ik de zin had afgemaakt. Het kind had geen luier om, dus toen ik hem vroeg om dat eerst te regelen, kwam hij met een soort vaatdoekje waarop het kind, dat nog op het bed lag, gelijk begon te piesen. Jammer vader, net te laat! Een moeder vroeg of ze hem moest helpen met het omdoen van de doek waar hij gretig gebruik van maakte. Later zat het jongetje bij hem op schoot en pieste hem nog eens zijn broek nat, en vader lachte maar weer als een boer met kiespijn. Ben benieuwd of we hem nog terug gaan zien...

Een prachtig rond maantje vanavond en dat is maar goed ook want een half uur geleden is de electriciteit tijdelijk afgesloten… Dat is hier af en aan. Dan lig ik soms om 8 uur al op bed. Oh, wacht even: Dáárom zijn er natuurlijk zoveel kinderen in Afrika!

  • 17 Februari 2011 - 19:33

    Hans Snikkers:

    Hoi Anne

    Weer leuk jou reisverslag te lezen.Het komt me bekent voor,geen licht,dan weer geen water.Maar jij heb overal een oplossing voor!Laat je niet gekmaken hoor Anne.Na regen komt zonneschijn.
    Hier in schagen gaat alles goed,ik hoop dat we de winter gehad hebben.

    lieve groet van Sipkje en Hans

  • 17 Februari 2011 - 19:58

    Boudine:

    oh wat lekker die koffie.... het water loopt me uit de mond. Jammer dat je zo ver weg zit!
    Dag meissie x

  • 17 Februari 2011 - 20:52

    Eric Snaas:

    Met extra belangstelling volg ik nu jouw belevenissen. Ik ben ontzettend trots op je en wie weet ga ik je binnenkort nog zien.

  • 17 Februari 2011 - 21:52

    Maria Jongsma:

    Hoi Anne,
    Opeens drie nieuwe berichten van jou- Wat schrijf je het toch allemaal levendig op. En van de sunny side! Ik kan het me helemaal voorstellen zo zonder water en hoe zuinig je er dan mee om kan gaan. Dat doet me helemaal denken aan die tijd in Kilimatinde, waar we nooit stromend water hadden en voor het doortrekken van de wc (uitsluitend na een grote boodschap) altijd het afwaswater gebruikten. Even omschakelen maar als je é''en keer er aan gewend bent.
    Veel goeds gewenst
    Maria

  • 18 Februari 2011 - 01:39

    Annelies:

    Jeetje Anne wat ben je lekker bezig, mooie verhalen, gaan goed de familie rond. Even bijgelezen in mijn nachtdienstje, we blijven je volgen! X

  • 19 Februari 2011 - 08:22

    Margot:

    beste anne, wat leuk dat je weer berichten uit tanzania stuurt! Geen water lijkt me heftig, maar je gaat er positief mee om. Ik heb toen via Boudine even jouw huisje gehad. Leuk om haar ook tegen te komen in jouw mail. Ik heb nu een huurwoning in de watergraafsmeer, ben gescheiden en met Henk een vervolg aan onze relatie aan het geven.Met aandacht probeer ik alles weer op de rail te krijgen. Liefs! en dat het maar weer eens lekker gaat plensen (?) margot

  • 21 Februari 2011 - 21:08

    Geer Van Den Berg:

    Hé Anne,
    Ik ben onder de indruk van al je activiteiten !!
    En van je verslagen !

  • 01 Maart 2011 - 20:43

    Fréderique:

    Weet je Anne, door jou verhalen reizen we ook een beetje mee, dat is zo genieten.

  • 26 Maart 2011 - 22:34

    Hoi Anne,:

    Gelukkig heb jij nog de luxe om met een auto water op te halen. Als je idd al die vrouwen ziet slepen met water op hun hoofd. Einden moeten ze lopen elke dag maar weer. Ik ben druk in de weer om `ons` schooltje in Kikambala Mombasa in een stichting onder te brengen en zou graag van jou willen weten wat een goeie periode is om als vrijwilliger in het ziekenhuisje bij jou te komen werken. De regentijd die in Kenia in mei is sla ik liever over want ik wil als ik er ben toch ook iets van een safari doen. Hoe loopt die regentijd in Tanzania? Met Jos samen ben ik plannen aan het uitwerken om jouw stichting en "mijn"schooltje structureel te kunnen steunen. Zodra e.e.a. vast staat vertel ik je erover of Jos zal je per email informeren. Feit is dat we blijvend iets willen betekenen voor Kenia en Tanzania.

    Ik wens jou en Perfect en iedereen om je heen veel succes en levensvreugde.

    Warme groet
    Harma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mwanza

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 70809

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: