CBR Mara - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu CBR Mara - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

CBR Mara

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 December 2009 | Tanzania, Mwanza

Zo gezegd zo gedaan. We zijn naar Musoma geweest om CBR Mara te bezoeken. Daar werkt al een OT, Alex, en samen met Charles, de coordinator van het programma, bezochten we de physiotherapy department in het regionale hospital. Daar werken sinds vier maanden twee jonge fysiotherapeuten, maar ze ontvangen nog geen salaris. Ze hebben een heel klein kantoortje en een nog kleiner behandelkamertje waar niet meer in stond dan een ziekenhuisbed. Ze maakten een ontmoedigde indruk. Samen met hen gingen we naar de Regional Medical Officer in charge om te praten over samenwerking tussen het CBR programma en het ziekenhuis. Het was zo'n vadsige jonge doctor die lui achterover in zijn stoel lag achter zijn bureau om ons aan te horen. Buiten onweerde het en was het koud, terwijl hij in zijn kantoortje de airco aan had staan. Hij vroeg ons eerst uit te leggen wat het verschil is tussen fysiotherapie en ergotherapie, een vraag die je niet zou verwachten van een medical administrator. Terwijl wij enthousiast onze ideeen naar voren brachten over eventuele samenwerking, was er plotseling een electricity cut. Midden in mijn verhaal pakte Dr. Samson de telefoon op om direct een generator te laten brengen. Zijn dikdoenerij is kenmerkend voor omhooggevallen administrators, en ik begreep helemaal de frustratie waar mijn collega's onder gebukt gingen...

We bezochten het nieuwe CBR centrum dat nog in aanbouw is en gefinancierd door het Liliane Fonds. Het zag er prachtig uit en Charles heeft grootse plannen voor de toekomst.

Terug in Mwanza zitten we weer in hetzelfde REMM hotel en voelen ons er helemaal thuis. De kerstversiering is overal aangebracht en hier in dit internet cafe, dat tegenover het hotel ligt, schalt ook steeds hetzelfde kerst-cdtje.

Vannacht werden we wakker van het fluitsignaal van een nachtwaker die achter een dief aan zat hier in onze buurt, gepaard gaand met hondengejank en opgewonden buren die zich aansloten in de jacht op de dief. Zoiets mondt meestal uit in mob-justice. Bijvoorbeeld door de dief een autoband om te schuiven en die in de brand te steken, of door het doodknuppelen van de dief. Vrede op aarde en aan de mensheid!

Gisteren hebben we de moeder van Perfect, 2 neefjes en twee nichtjes mee uitgenomen naar Tunza Lodge, een klein toeristisch paradijsje aan het meer. M'n schoonmoeder en ik lekker aan een koud biertje en de kinderen een soda en kip met patat. Wat een feest! In het meer wordt niet gezwommen vanwege de bilharzia, een slakje dat door je tenen naar binnen kan kruipen en waarvan je ziek wordt.
Wel een paar leuke plaatjes geschoten!

• 27 December 2009 - 13:52

Hanneke En Willemijn:

Heel leuk , HET IS WEL VER WEG .Heel veel groetjes van Willemijn

• 28 December 2009 - 14:28

Aletta:

Lieve Anne, kijk snel in je mail. Er is geweldig nieuws van de Vereniging Oud Papier Actie van de kerk uit Steenwijk! Zij geven de helft van het benodigde bedrag voor het AKF! Is dit geweldig nieuws of niet?!!
    Veel liefs
    Aletta

• 03 Januari 2010 - 21:12

Maria:

Hoi Anne,
    Wat leuk om zo je reis te kunnen volgen. Die maaltijden zijn echt onnavolgbaar heb ik het idee. Ik krijg er helemaal zin in om in oktober te komen. We hebben met een aantal mensen al een voorlichtingsbijeenkomst gehad en vandaag weer bezoek van vrienden die hun dochter willen opzoeken maar dan in mei dit jaar. wellicht iets voor Perfect om een deel te begeleiden.

Tot gauw.
    Maria

• 06 Januari 2010 - 11:34

Corry S:

ik kreeg helemaal heimwee naar die lodge vlak bij Dar es Salaam, waar wij een paar jaar geleden met jou waren, toen ik de foto's van Tunzalodge zag. Wat puur! en wat jammer dat een arst niet altijd als arts reageert. heel jammer en ook frustrerend.Hou moed. Ik wens je alle sterkte. En lieve (nieuwjaars)groet vanuit Nieuwkoop

• 07 Januari 2010 - 11:45

Bärbel En Fons :

Lieve Anne, van hieruit de besten wensen voor het jaar 2010 !! Mag het goed gaan met al je plannen en ideen !!

lieve groetekes van ons :)

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne