Aangekomen in Mwanza... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Aangekomen in Mwanza... - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Mwanza...

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Augustus 2010 | Tanzania, Mwanza

Nadat we onze Nederlandse gasten op het vliegtuig zetten, bezoeken we het vocational training centrum in Maji ya Chai, dat Perfect en ik met sponsorgeld hebben laten bouwen. Het is een leerwerkcentrum voor blinden en het staat er nu bijna twee jaar. Ik krijg vaak vragen van sponsors hoe het ermee staat en of de geplande activiteiten al gestart zijn. Maar alles gaat hier met hobbels en vooral niet zoals gepland. De community committee die de wateraansluiting zou regelen, is uit elkaar gegaan, dus dat ligt nu even stil. De waterleidingen liggen er al wel. De blinde mensen die om het centrum hadden gevraagd, blijken erg reislustig en verplaatsen zich van de ene stad naar de andere, dus die zien we bijna niet. Het bestuur van het centrum dat is samengesteld (waaronder ook twee blinden) hebben het te druk met hun eigen dingen, dus is Perfect eigenlijk de enige die op dit moment de kar trekt. Hij heeft een maand geleden gezorgd dat een blinde timmerman uit Loliondo nu in het centrum woont met zijn vrouw en kind. We zoeken hen op en geven 120 Euro zodat hij daar nu een workshop kan beginnen, waarmee hij wat inkomsten kan krijgen. Later gaat hij ook andere blinde/slechtziende jongeren hierin trainen. We beloven dat we in oktober weer langskomen.

Dan gaan we naar het straatkinderencentrum in Maji ya Chai waar Perfect 4 jaar heeft gewerkt. Een van de jongens Hadji (de ster van de acrobatengroep!), heeft een sponsor gevonden om naar The College of Tourism te gaan in Mwanza, wat Perfect met een aantal teachers heeft opgezet. Deze twee-jarige opleiding leidt jongeren op om een baan te vinden in de toerisme-sector, zoals safari-gids, kok, receptionist in een hotel, etc. De sponsors van Hadji zijn twee Amerikaanse vrijwilligers die een halfjaar in dat straatkinderencentrum werken. Ze hebben allerlei vragen over de opleiding aan Perfect en besluiten dan om Hadji te sponsoren (400 Euro voor 2 jaar opleiding). Hadji had z’n koffer al gepakt en gaat gelijk met ons mee.

Verder bezoek ik in Arusha de Outpost Lodge om de kamers te bekijken en afspraken te maken voor de oktober trip, als we met 10 Nederlanders van West naar Oost Tanzania gaan reizen.

Perfect had nog wat passagiers opgescharreld voor de reis naar Mwanza. Zo ligt de auto wat stabieler op de wasbord-paden van de Serengeti en ontvangt hij busgeld, waarmee hij het benzinegeld eruit heeft. 3 man achterin, een moeder met haar kind op schoot op de stoel achter Perfect, haar man (met een overdosis aftershave op) op de stoel achter mij en Hadji op een emmer tussen hen in. Ze hebben hun baggage op schoot, want het bagagerek op het dak zit vol met tassen, dozen en een reserveband van een passagier. Ik moet denken aan het beenruimte- ‘probleem’ van onze NL gasten en Djoserreizigers met lange benen. Het kindje op schoot hoor ik de hele reis niet. We rijden ‘s middags naar Karatu waar we om 7 uur aankomen en overnachten in het eenvoudige Sotwe Guesthouse waar we ook in oktober zullen overnachten met de groep.

De volgende ochtend om 6 uur staan we al op de poort van de Ngorongoro Krater te bonzen. De doorgaande weg naar Mwanza gaat namelijk via de kraterrand (heel mistig en koud!) en de Serengeti (heel stoffig en heet!). Dat betekent dat deze mzungu 2x 50 US$ parkfees moet betalen, maar mooi geen tijd krijgt om foto’s te maken!, want we scheuren er met een gangetje van 60km/u doorheen, zodat we om half 1 ‘s middags al aan de andere kant van de Serengeti zijn!

Perfect laat me in Mwanza de college zien, waar inmiddels veel bij is gebouwd. Eerst stond er alleen een huis (hij had ons huis in Arusha na laten bouwen), maar hij heeft land bijgekocht waar nu een keukenruimte gebouwd is, een traditionele kookruimte, een waterput, en een klein winkeltje waar ze zelfgebakken brood gaan verkopen. Er zijn nu 20 studenten. Hij wil er ook een restaurant bouwen, nog twee klaslokalen, een slaapzaal, traditionele banda’s voor gasten en een heus zwembad (waar omliggende scholen ook zwemles kunnen krijgen)! Volgend jaar hoopt hij 80 studenten te hebben. De studenten krijgen ook de kans om ervaring op te doen als gids bij Tukutane Tanzania-reizen.

We zitten nu in het REMM Hotel midden in de stad, waar we ook in oktober de NL gasten onderbrengen.
De Suzuki Escudo wordt vandaag gerepareerd (nieuwe waterpomp), zodat ik deze kan gebruiken. We rijden langs het ‘bungalow-park’ waar we een 3-kamerhuis willen kopen, maar we kunnen er maandag pas terecht om het van binnen te zien. Ik ben ook op zoek naar een laptop, die kun je hier belastingvrij kopen.
Perfect heeft vanmiddag een afspraak met 5 Duitsers die op safari willen, dus dat is mooi.
Tot zover de ontwikkelingen hier, wordt vervolgd…

  • 17 Augustus 2010 - 10:16

    Marianne Rombout:

    Hallo Anne,
    Jij bent ook altijd maar on the move! Heel leuk om al je reisverhalen te lezen en als we weer eens naar Afrika willen zal ik zeker aan jullie reismogelijkheden denken.Juist het echte afrika zien lijkt mij geweldig.
    Heel veel succes met al je plannen!! groetjes Jan, Marianne en kids

  • 21 Augustus 2010 - 17:52

    Hans Snikkers:

    Hallo Anne
    Leuk om jou reisverslag te lezen.Ik vroeg jou moeder hoe het met haar dochter ging,toen vertelde ze mij over jou
    aderes.Ik hoop dat het jullie goed gaat in Tanzania.

    Lieve groet uit schagen
    Hans en Sipkje en Boy

  • 21 Augustus 2010 - 19:58

    Hanneke En Willemijn:

    Hier even een korte groet vanuit het Skagerrak .Het is hier nu ook mooi weer .

  • 02 September 2010 - 18:57

    Marjan Van Ginkel:

    Hallo Anne,

    Hoop je ergens in Tanzania tegen te komen! Heb tussen vlg week en begin december 3 reisjes Djoser :)

  • 05 Maart 2011 - 14:31

    Anneke Hoogvorst:

    Hi Anne, Zaterdag 12 maart land ik op Zanzibar voor een dikke week. Mijn man geeft dan 4 dagen les op de universiteit van Stonetown. Het zal wel toevallig zijn als jij daar ook bent, maar je weet het nooit. Heb je al tijd gehad om mijn boek, De Afrikaanse Tuinman, te lezen?
    Met mijn 2 jaar woonervaring in Mozambique en later 3 jaar in Zambia, komen stroomuitval en watertekort mij bekend voor. Ik wens je het allerbeste, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mwanza

Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2108
Totaal aantal bezoekers 70798

Voorgaande reizen:

05 December 2009 - 31 December 2009

Op zoek naar een baan

05 Juli 2008 - 09 December 2008

Djoser zomerreis en afstudeerproject in Tanzania

22 December 2007 - 10 April 2008

Djoser Kerstreis en Stage Ergotherapie

30 November -0001 - 30 November -0001

Het Anne Kuijs Stichting

17 Juli 2010 - 30 November -0001

Life in Tanzania

Landen bezocht: