Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Juli 2010 | Tanzania, Lushoto

Lieve allemaal,

Even een internetcafe in Lushoto binnengelopen om jullie een eerste verslag uit Tanzania te sturen, sinds ik 17 juli vertrokken ben met een Djosergroep.

Lushoto ligt hoog in het Usambara gebergte en het is hier dan ook vrij koud, zo in mn korte broek met slippertjes... Maar op de achtergrond een gezellig Afrikaans muziekje, Swahili gekeuvel en gelach, en de geur van verse mandazi (oliebolletjes), welkom terug in Tanzaniaanse sferen!

De reis verloopt helemaal naar wens. Het is een leuke groep en ook de kinderen (13 pubers!) hebben het heel gezellig met elkaar. Het lijkt wel een beetje zomerkamp, s avonds rond het kampvuur rare spelletjes en liedjes. De chauffeur en de koks doen vrolijk mee en leren ons nieuwe liedjes.

De eerste dagen hebben we veel moois gezien in de wildparken. De hele Big 5 kwam voorbij! Op de allerlaatste dag waren we getuigen van de geboorte van een impalaatje, die we natuurlijk Djoser hebben genoemd. Het arme beestje moet wel geschrokken zijn van zijn eerste blik in de wereld, een truck vol met opgewonden toeristen! Het duurde 10 minuten en toen stond Djoser al op zijn wankele pootjes. Maar telkens als moeder hem likte, viel hij weer even om. Voor het eerst wilden we even geen leeuw of luipaard zien! Het was echt de kers op de gamedrive-taart!

In Arusha heb ik kort Perfect gezien en gesproken, dat was toch best raar, zo vluchtig, we hebben elkaar zoveel te vertellen en vragen, maar daar was geen tijd voor. Over een week ontmoeten we elkaar weer in Mombo (inshalla) en gaan dan een week op pad met een Nederlands stel met twee jonge kinderen (Lushoto, Pangani en Same).

In Arusha zijn we ook naar een bar geweest met live-muziek. De kinderen en ouders keken hun ogen uit, die dikke schuddende konten van sexy gekleede meisjes en de gretigheid van de mannen. Zis is Africa, cheza taratibu na muziki ya Les Wanyika!

Mijn telefoon werkt hier niet goed, dus dat is ook lastig met de communicatie. Ik zal laten weten als ie het weer doet, wat af een toe een sms-je uit NL is erg leuk!

De meute is nu naar de markt en vanmiddag gaan we een mooie wandeling maken door een oerbos naar een waterval, waar we ook kunnen zwemmen.
Morgen vertrekken we naar Dar es Salaam, waar we de volgende ochtend de boot pakken naar Zanzibar. Daar schrijf ik weer verder.

Vriendelijke gnoetjes uit Afrika! Anne

• 29 Juli 2010 - 08:56

Willemijn En Bianca:

Hoi Anne!

Nou je hele verhaal voor gelezen aan Willemijn, ze zat aandachtig te luisteren! Leuk, wat een avonturen allemaal zeg, klinkt goed, wij willen ook wel met je mee! Hier in Holland is het echt holland weer, motregen brrr, Moeder Corrie was hier vanmorgen nog een kus brengen die gaat naar Frankrijk!
    veel Plezier en tot mails W&B

• 29 Juli 2010 - 12:40

Marcel En Anneke:

Sasa Anne,

Leuk om te lezen! Blijft een mooi land!Doe de groeten aan Perfect.
    We proberen om volgend jaar ook weer eens langs te komen in Tz en Kenia. zeeuwse groet
    Anneke

• 30 Juli 2010 - 10:04

Janneke:

Hee Anne!
    Leuk je verhalen weer te lezen. Gezellig met zo´n groep en wat bijzonder om de geboorte van een impala van dichtbij te zien. Geniet!
    Groet aan Perfect!

Liefs Janneke

• 30 Juli 2010 - 19:06

Marijke:

Ha die Annie, wat is het weer een gezellig verslag. Dat doe je goed. wellicht toch eens een boek schrijven. Het is kostelijk zoals jij schrijft. Ik zie het voor mij. Veel plezier en ik denk aan je. Marijke uit Den Haag

• 31 Juli 2010 - 10:15

Monique Slaman:

Hey Anne, bedankt voor je lieve kaartje. Ik had al een vermoeden dat je weer richting afrika was. Je vroeg om mijn e-mailadres: m.slaman@quicknet.nl Tot gauw! xx

• 31 Juli 2010 - 13:39

Fréderique:

Lieve Nicht,
    Leuk om te lezen, toch een beetje bijblijven.
    Oom Toon heeft goed nieuws,chemo heeft z'n werk goed gedaan,ze zijn opgelucht, hij krijgt nog 3mnd exstra kuur.Lieve groet van Fré.

• 03 Augustus 2010 - 15:08

Nicoline:

Hoi lieve nicht, jouw reisverhalen zijn ontzettend motiverend en brengen me absoluut in de verleiding om een keer met je mee te gaan op reis.
    Ik denk dat het volgend jaar wordt. In the mean time. Blijf gezond en geniet ervan. groet Nicoline

• 04 Augustus 2010 - 03:06

Ria:

Hey lieve
    Anne, geweldig reisverslag. We zijn zelf net terug uit Canada, heel ander land maar zeker net zo inspirerend, het mooie is dat de Engelsen eigenlijk al het land terug hebben gegeven aan de natives (de Indianen) en zij dus zelf mee werken en verdienen in alle National Parks en dat zijn er daar heel veel! En dus zelf verdienen aan het toerisme! De Rockie Mountains, we hebben maar een heel klein stukje van dit inmens grote land gezien maar wat voel je je dan nietig, klein en anders als je daar bent. Nederland is echt te vol maar dat wisten we al.... Af en toe een smsje is zeker heerlijk, ik weet er alles van, ga men best doen! Heel veel liefs van
    Eric mij en de kids en een big hug voor jou en Perfect! XXX

• 05 Augustus 2011 - 08:27

Harm Kropman:

Gister avond op beziek geweest bij Monica de Haan en hebben het over jou gehad. Kan ik je benaderen? Lang verhaal maar laten we het proberen. Ben oud ingezetene van Mwanza. Misschien zijn er aanknopingspunten. Groet Harm.

Verslag uit: Tanzania, Lushoto

Het Anne Kuijs Stichting

Het Anne Kuijs Fonds is opgericht tijdens een bijeenkomst van de familie van Anne, toen zij in Afrika werkte, en draagt de naam van (over-) grootmoeder Kuijs. Inmiddels zijn ook vrienden, bekenden, Djoser-reizigers die met Anne mee zijn geweest, collega's en andere leuke contacten sponsor geworden en is het AKF onlangs een stichting geworden met een ANBI status. Dit betekent dat grote giften nu aftrekbaar zijn van de belasting.

Het AKS wil een steentje bijdragen aan het schoolgeld voor kinderen uit Kenia, Malawi en Tanzania, die Anne persoonlijk kent. De meeste kinderen hebben alleenstaande moeders of komen uit arme gezinnen die geen kans zien zelf alle kosten te dragen. Inmiddels draagt het AKS bij aan het schoolgeld voor 21 kinderen.
Omdat ze zelf in Tanzania woont, heeft Anne twee vrienden gevraagd om als 'AKF-agent' te fungeren: Joseph Karicho in Kenia en Jessie Chipagala in Malawi. Anne regelt de betalingen voor kinderen in Tanzania.

De agenten sturen jaarlijks een aanvraag voor een bijdrage aan het schoolgeld voor de middelbare scholieren, uniforms, schoenen, schooltassen, vervoer, en school-benodigdheden.
Lagere schoolkinderen hebben ongeveer 50 Euro per jaar nodig en middelbare schoolkinderen (vaak op kostschool) 500 Euro per jaar.
Van het overgemaakte bedrag stuurt de agent de 'bonnetjes' op, en soms briefjes van kinderen of hun ouders.

We proberen twee keer per jaar een nieuwsbrief te maken, die op deze weblog verschijnt.Je kunt je hiervoor opgeven bij: annekuijsstichting@xs4all.nl

Sponsor worden?
Je giften zijn van harte welkom op rekeningnummer 9359677
t.n.v. Anne Kuijs Stichting, Houten.

28 Juli 2010

Daar zijn we weer!

30 Januari 2010

Nieuwsbrief Anne Kuijs Fonds - januari 2010
Anne

Welkom op mijn weblog! Na 7 jaar als coordinator van sportprojecten in Kenia, Malawi en Tanzania gewerkt te hebben, ben ik in 2006 naar Nederland gekomen om de opleiding Ergotherapie te doen. Deze heb ik in januari 2009 afgerond. Nu ben ik weer in Tanzania, eerst als reisbegeleider voor Djoser en aansluitend wil ik graag als ergotherapeut ergens aan de slag en me daar te settelen met Perfect, mijn Tanzaniaanse vriend. We zijn sinds kort ook zelf reizen in Tanzania aan het organiseren en hebben hiervoor een landrover aangeschaft met zo'n dak dat omhoog kan. Hierover kun je meer lezen op: www.tukutane-tanzania.nl ofwel, we ontmoeten elkaar in Tanzania. Veel plezier bij het lezen, en laat wat van je horen! Gnoetjes uit Tanzania, Anne