Nieuwsbrief Anne Kuijs Fonds - januari 2010 - Reisverslag uit Schagen, Nederland van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief Anne Kuijs Fonds - januari 2010 - Reisverslag uit Schagen, Nederland van Anne Kuijs - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief Anne Kuijs Fonds - januari 2010

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Januari 2010 | Nederland, Schagen

Hallo allemaal,
Je hebt lang niets van het Anne Kuijs Fonds gehoord. Maar de laatste vier weken van 2009 was Anne in Tanzania en Kenia, dus… hoog tijd voor een verse nieuwsbrief van het AKF!

Voor de nieuwe lezer
Het AKF is opgericht tijdens een bijeenkomst van de familie van Anne, toen zij in Afrika werkte, en draagt de naam van (over-) grootmoeder Kuijs. Inmiddels zijn ook vrienden, bekenden, Djoser-reizigers die met Anne mee zijn geweest, collega's en andere leuke contacten sponsor geworden.

Het AKF wil een steentje bijdragen aan het schoolgeld voor kinderen uit Kenia, Malawi en Tanzania, die Anne persoonlijk kent. De meeste kinderen hebben alleenstaande moeders of komen uit arme gezinnen die geen kans zien zelf alle kosten te dragen. Inmiddels draagt het AKF bij aan het schoolgeld voor 21 kinderen.

Omdat ze zelf nu even in Nederland woont, heeft Anne drie vrienden gevraagd om als 'AKF-agent' te fungeren: Joseph Karicho in Kenia, Jessie Chipagala in Malawi en Clara Kanza in Tanzania.

De agenten sturen jaarlijks een aanvraag voor een bijdrage aan het schoolgeld voor de middelbare scholieren, uniforms, schoenen, schooltassen, vervoer, en schoolbenodigdheden.
Lagere schoolkinderen hebben ongeveer 50 Euro per jaar nodig en middelbare schoolkinderen (vaak op kostschool) 500 Euro per jaar. Van het overgemaakte bedrag stuurt de agent de 'bonnetjes' op, en soms briefjes van kinderen of hun ouders.

We proberen twee keer per jaar een nieuwsbrief te maken, die op deze weblog verschijnt. Je kunt je hiervoor opgeven bij: annekuijsfonds@xs4all.nl

Sponsor worden?
Je giften zijn van harte welkom op rekeningnummer 9359677 t.n.v. Anne Kuijs Fonds, Houten.

Andere projecten gesteund door het AKF
Het Afya project, opgezet door Perfect, de Tanzaniaanse vriend van Anne, heeft een leerwerkcentrum gebouwd voor mensen met een visuele handicap in Arusha, Tanzania. Anne en haar Tanzaniaanse vriend Perfect hebben hiervoor fondsenwerving gedaan.
Het centrum heeft eind 2009 nog een grote boost gekregen. Een jubilerend echtpaar, dat vroeger jaren in Tanzania woonde, besloot de giften van hun bruiloftsgasten aan het project te doneren. Dit was in totaal € 1500! Het centrum staat er al, maar er was nog gebrek aan meubels en inrichting van de ruimtes, dus daar wordt hun geld nu aan besteed!

Verder zoekt Perfect ook sponsors voor armlastige studenten die de ‘College of Tourism’ willen gaan doen, waaraan Perfect verbonden is als docent. Toen hij in november 2009 in Nederland was, heeft hij gesproken met de missiegroep van de kerk in Schagen en het CIOS in Goes. Zij hebben respectievelijk € 500 en € 575 overgemaakt!

Noodklok
In december deed Anne vanuit Tanzania een oproep via haar weblog en dat leverde € 3183 op. Speciale dank gaat uit naar onze vrienden van de Stichting Oud Papier Actie in Steenwijk, die wederom € 500 schonken! Een andere verrassing was de donatie van Stichting Horizon Holland, € 1200 maar liefst!

En gelukkig hebben we onze vaste donoren (veel suikertantes en Sugar Daddy's!) die nog een extra duit in het zakje deden én zijn andere vaste donoren ook nog eens vrienden en familie op gaan trommelen voor een bijdrage.

Iedereen hartelijk bedankt! Dankzij jullie steun zijn alle aanvragen voor 2010 gehonoreerd en kunnen de ouders weer opgelucht ademhalen, want hun kinderen gaan weer een jaar naar school!

Belastingvoordeel
Soms zijn er ook potentiële donoren die vragen of het AKF een geregistreerde stichting is, zodat hun gift aftrekbaar is van de belasting. Tot op heden is het AKF niet geregistreerd, maar we vinden het wel jammer dat we soms gulle gevers hierdoor mislopen. We werden door de Missiegroep van de kerk in Schagen geattendeerd op een regeling van de belastingdienst: de ANBI status (algemeen nut beogende instelling). Als het AKF die status heeft, zijn donaties aftrekbaar voor de gever. Dit geldt ook met terugwerkende kracht, dus stort gerust. Wordt vervolgd!

Op zoek naar werk in Tanzania
Sinds Anne is afgestudeerd als ergotherapeut in januari 2009, is ze hard op zoek naar een baan in Tanzania. Doel van haar reis in december 2009 was dan ook om met organisaties te spreken over mogelijkheden voor een baan.
Ze vond twee organisaties in Mwanza die geïnteresseerd zijn. Het is nog even afwachten wat er voor haar in het vat zit, maar ze hoopt voor de zomervakantie daar weer te gaan wonen en werken. Mwanza ligt in het westen van Tanzania, aan het Victoriameer, waar ook Perfect ook woont. Er zijn hier nog niet zoveel organisaties actief voor gehandicapten als in Arusha en Moshi.

Cultural Tourism
Een andere ontwikkeling is dat Anne en Perfect reizen organiseren in Tanzania. Perfect is al vaker op stap geweest met toeristen en laat hen kennismaken met zijn cultuur. Hij neemt ze bijvoorbeeld mee op de fiets naar de witch-doctor, geeft een workshop Afrikaanse dans, instrumenten maken of koken. Natuurlijk gaan ze ook op safari naar het Serengeti National Park, dat vlakbij Mwanza ligt en maken ze een boottocht op het meer. Maar hij kan bezoekers ook onderbrengen in een gastgezin om het Afrikaanse leven écht te ervaren! En bezoekers die een tijdje vrijwilligerswerk willen doen, bijvoorbeeld op een school, kunnen ook bij Perfect terecht.

Het doel van deze reis is drieledig:
· De toerist een unieke ervaring bezorgen;
· Tanzanianen de gelegenheid bieden een ándere kant van Afrika laten zien, namelijk dat waar ze trots op zijn;
· Tanzanianen mee laten delen in de inkomsten uit toerisme.

Neem contact op met Anne als je geïnteresseerd bent in zo’n reisje: annekuijs@hotmail.com

Dorcas, Prisca en Francesca
In Tanzania heeft Anne ook Sister Mary ontmoet, die ergotherapeut is in YWCA Children Rehabilitation Center in Moshi, waar Anne stage heeft gelopen.
Er zijn drie kinderen uit het YWCA programma die gesponsord worden door drie Djoserreizigers via ‘t AKF:
Dorcas en Prisca zijn tweelingzusjes, beiden meervoudig gehandicapt, die alleen maar kunnen liggen. De familie heeft 7 kinderen en onlangs is het rieten dak van hun modderhuis ingestort, vanwege de zware regenval. Op de weblog van Anne, over haar stage in YWCA Moshi, kun je iets over ze lezen (reisverslag getiteld: ‘Alweer over de helft’). Francesca is een heel lief meisje met spina bifida en een waterhoofd en woont bij haar opa en oma. Sr. Mary en Anne zouden deze meisjes nu gaan thuis opzoeken. Maar op weg naar hun huis bleek dat ze het Arusha National Park door moesten en dat Anne de volle pond moest betalen (50US$). Dus na enig beraad hebben ze de tocht maar afgeblazen. Anne heeft toen twee mooie kerstkaarten gekocht voor de twee families met een duit geld erin, en Sr. Mary heeft ze later bezorgd.

Memory
Jessie, die de AKF zaken in Malawi regelt, schreef Anne dat Memory Kalimba inmiddels klaar is met haar middelbare school. Ze zoekt nu een baan.Dit meisje werd sinds 2006 gesponsord door oud-klasgenoten van Anne van de Spoorbuurtschool.

Wangari
In Nairobi, Kenia, ontmoette Anne ook Wangari, een meisje dat het AKF sinds 2002 heeft gesponsord. Ze heeft inmiddels haar middelbare school voltooid en werkt nu in een telefoonwinkel in Nairobi.

Mathias en Simon
Dit zijn twee jongens die een ‘eigen’ sponsor via het AKF hebben. Ze zijn visueel gehandicapt en na de bekostiging van hun middelbare school stemde de sponsor ermee in om ook aan hun studie aan de lerarenopleiding mee te betalen. Mathias en Simon zijn ontzettend gedreven en slim bovendien. Hun eerste jaar hebben ze met glans doorstaan!

Kortom: Jouw donatie geeft een kind een kans van slagen!

Warme groet,
Annelies Dröge en Anne Kuijs

Verslag uit: Nederland, Schagen

Het Anne Kuijs Stichting

Het Anne Kuijs Fonds is opgericht tijdens een bijeenkomst van de familie van Anne, toen zij in Afrika werkte, en draagt de naam van (over-) grootmoeder Kuijs. Inmiddels zijn ook vrienden, bekenden, Djoser-reizigers die met Anne mee zijn geweest, collega's en andere leuke contacten sponsor geworden en is het AKF onlangs een stichting geworden met een ANBI status. Dit betekent dat grote giften nu aftrekbaar zijn van de belasting.

Het AKS wil een steentje bijdragen aan het schoolgeld voor kinderen uit Kenia, Malawi en Tanzania, die Anne persoonlijk kent. De meeste kinderen hebben alleenstaande moeders of komen uit arme gezinnen die geen kans zien zelf alle kosten te dragen. Inmiddels draagt het AKS bij aan het schoolgeld voor 21 kinderen.
Omdat ze zelf in Tanzania woont, heeft Anne twee vrienden gevraagd om als 'AKF-agent' te fungeren: Joseph Karicho in Kenia en Jessie Chipagala in Malawi. Anne regelt de betalingen voor kinderen in Tanzania.

De agenten sturen jaarlijks een aanvraag voor een bijdrage aan het schoolgeld voor de middelbare scholieren, uniforms, schoenen, schooltassen, vervoer, en school-benodigdheden.

We proberen twee keer per jaar een nieuwsbrief te maken, die op deze weblog verschijnt.Je kunt je hiervoor opgeven bij: annekuijsstichting@xs4all.nl

Sponsor worden?
Je giften zijn van harte welkom op rekeningnummer 9359677
t.n.v. Anne Kuijs Stichting, Houten.